Pluralismul valoric, diversitatea de idei, credinte si preferinte, heterogenitatea formelor de viata sociala, amplificate de noile evolutii tehnologice si demografice, au implicatii imense. Iar ideea ca acest pluralism este ireductibil, ca nu poate fi adus la un numitor comun, este o doctrină subversivă. Ea, asa cum spune John Gray, subminează toate pretențiile de supremație, fiind inamicul fundamentalismului de orice fel, inclusiv „dogmele Iluminismului” pe care le vedem acum in jur manifenstandu-se intr-o forma patologica, degenerata si agresiva.
Cei din vechime, cei care au creat sistemul liberal-democratic modern au explicat cu precizie tehnica de ce vad, asa cum spunea Mill, libertatea de a exprima şi publica opinii (inclusiv, sau mai ales, opinii care chestioneaza dogmele epocii sau liniile de propaganda dominante ale momentului) ca fiind practic inseparabilă de libertatea de gândire.
(Adica au raspuns la intampinarea: Bine, d-le, dar ce legatura are Libertatea de Gandire (sau de Constiinta) cu Libertatea de Expresie (sau a Cuvantului)?! Sa lasam pe fiecare sa gandeasca ce vrea el, la el, in constiinta lui, acolo. Dar asta nu inseamna ca trebuie lasat sa spuna ce gandeste unde vrea si cand vrea in spatiul public. Libertatea de Gandire e una. Libertatea de Expresie e altceva.
Iata cum vine argumentul:
Constiinta libera permite relatia omului cu Dumnezeu si cu semenii sai, pentru ca fara libertatea de a gandi si decide pentru tine, moralitatea si responsabilitatea individuale sunt imposibile. E un Drept Inalienabil. Ti se ia asta, ti se neaga umanitatea insasi. Un om fara constiinta, moralitate si responsabilitate este doar un lucru sau un animal.
Dar, atentie, spun ganditorii liberalismului clasic, toate au un rost doar daca recunoastem ca obiectul constiintei este Adevarul. Sau mai bine zis, cautarea Adevarului. Constiinta libera are functia de a cauta si a-si baza credintele intru Adevar. Omul, prin constiinta sa trebuie sa bazeze deciziile, credintele si valorile sale -respectiv relatiile cu Natura, cu Dumenzeu si cu semenii- in Adevar.
Si acum si aici intervine Libertatea de Expresie sau a Cuvantului: Adevarul nu poate fi identificat, stabilit, decat din articulare de argumente si din dezabatere a puncte de vedere si afirmatii contrare despre el. Daca mintea, constiinta nu e confruntata constant cu diversitatea de idei, pozitii, interpretari, judecati noi, si daca nu le supune dezbaterii si analizei, cum poate fi adevarul separat de fals si eroare?! Adevarul nu e atins decat cand, pe cale rationala, mintea intelege cum, caz cu caz, este delimitat de fals si eroare.
De aceea e nevoie ca oamenii sa fie lasati sa vorbeasca si sa se exprime liber. Nu trebuie obligati sa se alinieze la un punct de vedere. Oricat de moral, popular sau stringent propagandistic ar parea unora. Si oricat de imperioasa li s-ar parea lor ca trebuie sa fie aliniera tututuror la ce vor ei sa creada oamenii sau la linia de propaganda a zilei care ii domina pe toti.
Oameniii trebuie lasati sa isi exprime opinii contrare. Sa se confrunte mereu in idei, argumente si valori. Din confruntarea asta si numai din asta ratiunea degaja adevarul. Nimeni nu e infailibil. De acea libertatea cuvantului e un Drept Inalienabil. Daca i-l iei, ii iei omului capacitatea de a spune, cauta si instrumenta Adevarul, de a da un continut adecvat constintei sale in relatiile sale cu Dumnezeu si cu semenii. Il imputinezi sau chiar distrugi ca om.
De asta este acesta problema atat de importanta pentru universul clasic-liberal.
Asta e tot. Sa mai notam ca o constiinta, o minte care nu este supusa constant confruntarii cu opinii, idei, valori contrare si diferite, se atrofiaza, pierde reperul, capacitatea si taria de a cauta si a face fata adevarului. Decade in rutina, moralism si propaganda repetitive…
Prezentarea pe care am facut-o la London School of Economics a fost despre mult mai mult. Dar tot evenimentul a avut loc sub acest semn, al libertatii de expresie si a libertatii de gandire, atat de mult periclitate azi de propaganda, moralism si autoritarianism potentate tehnologic.
24 Iunie 2024 – Facebook
Pilat L-o-ntrebat ce este adevărul și n-o primit răspuns; unu, pentru că n-avea cui să-i răspundă – Pilat n-avea identitate, n-avea vedere duhovnicească, nu-L recunoștea din punct de vedere genetic, n-avea chip și asemănare cerească, că n-avea de unde – și doi, n-avea de ce să-i răspundă – efort irosit.
Adevărul este primit ca un firesc, fiind dat tot ca un firesc
Rațiunea singură nu primește revelație, ci toate puterile sufletești călăuzite corect, după porunca Domnului; sufletul, ca un întreg – holistic – pregătit cum ni se cere, dobândește – că i se dă – asemănare cerească și astfel, Hristos îl trage la Sine. Pentru cei nebotezați, ori „botezați” în erezie sau eretici, primul pas este căutarea Bisericii, fără de care nu există „înfiere”. Și nici viață.
Pe același subiect
Genul, sexul și țiglele sărite
Zombificarea societății sau demența digitală
Distrugerea culturii ancorate în adevăr/Adevăr
Rusia vs NATO, ca o consecință
Psihologii sau cum să nu lucrezi cu sufletul
Nae Ionescu, în articolul „Vorba noastră”
Rădăcinile apostaziei; Biserica în 1965
Erezia din BOR și nepomenitorii – galerie
Necanonicitatea Bisericii Ortodoxe Române
Sinodul BOR nu înțelege ce înseamnă simonia?
Erezia din BOR – Ciprianismul
Anatema ereziei ciprianite (1 min, de citit)
Istoria ereticului Ciprian de Fili (35:29, video)
Patriarhul Marina, vânzătorul de Ortodoxie
Istoria Ecumenismului pentru BOR
Ecumenismul metastazat al BOR
Patriarhia Română și Serghianismul
Ereticii sunt tăiați din Biserică
Vise și cenzură pe pagina ATITUDINI.com
„Vibrant omagiu” unui eretic – Iustin Pârvu
Una-i erezia, altu-i păcatul; mulți le confundă
Din nou despre păcat versus erezie
Apostazia Ortodoxiei Mondiale (53:46, video)
Ecumenismul și esența lui satanică
„Pericol de moarte sufletească”
Anatema Ecumenismului (1 min, de citit)
Despre Ecumenism (40 min, de citit)
Anatematizarea ieromonahului Grigorie Palama
Istoria Patriarhiei Moscovei – video
Luca al Crimeii, mărturisitor bolșevic
Despre Biserică; despre Serghianism
Butonul lui Putin (sluga antihristului)
Catolicismul și esența lui satanică
LGBT-ism duhovnicesc, viclenie sau erezie
Falsul grosolan al papalității
Câinii (necredincioșii) și alte animale
Simbolistica satanică a zilei de 8 Martie
Noi ne alegem călăii, noi ne oțărâm
Europa, ultima bătălie – documentar video
Director catolic la seminar „ortodox”
Tâlcuirile sfinților sau înșelarea
Maeștri confuzi – Pr. Ilie Cleopa
Maeștri confuzi – Pr. Constantin Necula
Maeștri confuzi – Adrian Papahagi & co.
Maeștri confuzi – Pr. Nicolae Steinhardt
Maeștri confuzi – Bartolomeu Anania
Maeștri confuzi – Syntopic & co.
Maeștri confuzi – Ioan Aurel Pop
Maeștri confuzi – Viorel Ioniță
Maeștri confuzi – Pr. Justin Pârvu
Maeștri confuzi – Bogdan Alexandru Duca
Maeștri confuzi – Teodor Baconschi
Pr. Calistrat Chifan și cipurile
Maeștri confuzi – Pr. Calciu-Dumitreasa
„Sfântul” Justin Pârvu, ereticul
Maeștrii confuzi ai Ecumenismului
Ecumenism + Nicolaism. Erezie + viclenie
Olivia Steer și religia vegană
Syntopic, o platformă „culturală”
Maeștri confuzi – Prof. Dr. Ioan Istrati
Maeștri confuzi – Răzvan Bucuroiu
Când te mănâncă… – despre intelig. artificială
Maeștri confuzi – Vasile Bănescu
Maeștri confuzi – Kenan Wang, alt ecumenist
Maeștri confuzi – Petre Țuțea
Maeștri confuzi – Bănescu, din nou
Maeștri confuzi – Răzvan Bucuroiu, din nou
Maeștri confuzi – Bănescu, iarăși